ОТНОСНО: Проект на решение за изменение Решение № Ц-17 от 30.06.2024 г. в сектор „Електроенергетика“, считано от 01.01.2025 г.
Изх. № АСЕП 513 / 20.12.2024 г.
ДO
ДОЦ. ИВАН ИВАНОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ
КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ
ОТ:
СДРУЖЕНИЕ „АСОЦИАЦИЯ СВОБОДЕН ЕНЕРГИЕН ПАЗАР”
УЛ. „НАЙДЕН ГЕРОВ” № 6, ЕТ. 4, ОФИС 7,
e-mail: office@asep.bg
ОТНОСНО: Проект на решение за изменение Решение № Ц-17 от 30.06.2024 г. в сектор „Електроенергетика“, считано от 01.01.2025 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н ИВАНОВ,
От Асоциация свободен енергиен пазар внимателно следи решенията на Комисия за водно и енергийно регулиране в сектор „Електроенергетика“. На 13.12.2024 г. Комисията публикува проект на решение за изменение Решение № Ц-17 от 30.06.2024 г. , считано от 1-ви януари 2025 до 30-ти юни 2025 г. Цитираният проект касае регулираните от Комисията цени, по които крайните снабдители доставят на битови крайни потребители на електроенергия, мрежови такси, както и разпределението от производители по квоти, които попълват необходимите количества за обществения доставчик и крайните снабдители в България.
Като сдружение, което представлява интересите на участници на пазара на електроенергия в страната, където решенията на Комисията влияят пряко на пазара по отношение на физическата и финансова обезпеченост на свободния пазар, настоящото ни становище отразява възгледите ни за ефектите от публикувания проект на решение за промяна на Решение № Ц-17 от 30.06.2024 г.
На първо място, бихме искали да отбележим недоволството ни от приоритизирането и прибързаността на дейностите на Комисията. Моля да имате предвид, че между оповестяването на проекта на решение в петък, 13-ти декември, общественото обсъждане след пет дни, евентуално решение се очаква след по-малко от 14 дни. Прави впечатление, че между искането на Национална електрическа компания за увеличаване квотите на регулиран пазар и проекта на решение са изминали 15 дни, а преписки и писма с наши искания относно важни ефекти върху пазара на електроенергия отлежават с месеци, без обратна връзка.
За пореден път бихме искали да отбележим, че крайните снабдители, респективно общественият доставчик не спазват предвидените, прогнозни квоти от производители, част от ценово решение за съответния регулаторен период. Увеличените заявки не са новост в рамките на един регулаторен период, особено през зимния сезон. Прогнозната разполагаемост е ключова за прогнозирането както на централите, при малкото, но все пак присъстващо предлагане на седмични, месечни, тримесечни и рядко шестмесечни продукти от базовите производители, на екран „търгове“ на Българска независима енергийна борса. За съжаление Комисията не прилага механизъм за санкции върху неизпълнението на прогнозните количества от страна на крайните снабдители, какъвто е принципа на работа на свободния пазар. Преливането на количества от производител към крайните снабдители се отразява пряко на работа на свободния пазар на електроенергия. В цитирания проект на решение от 13.12.2024 г., например, 400 000 МВтч от АЕЦ „Козлодуй“ за периода януари-април 2025 г. ще бъдат отнети от свободния пазар, за да попълнят дупката на регулирания, през обществения доставчик. Други 557 000 МВтч от ТЕЦ „Марица Изток-2“ също няма да са на разположение за снабдяването на небитови крайни клиенти, в период в който при по-неблагоприятни метеорологични условия, предстои недостиг в Югоизточна Европа, с акцент Украйна. Тези количества освен, че ще повлияят директно върху ликвидността на Българска независима енергийна борса, ще окажат негативен ефект върху финансовата стабилност на Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, от който се очаква гъвкавост по направление на множество направления, в това число потенциален механизъм за капацитет. Апропо, прогнозните ни изчисления показват необходимост от между 20 – 40 млн. лв. месечно за плащане към на „Контур Глобал Марица Изток-3“, за която в публичното пространство се правят заявки за стартиране работа именно при такъв механизъм, който по принцип следва да се нотифицира пред Европейската Комисия. В допълнение – близо 77 млн. лева ще бъдат пропуснатите ползи на АЕЦ „Козлодуй“ по прогнозни цени на свободен пазар за следващите 4 месеца на идната година, като част от тях в размер на 26 млн. лева биха попълнили сметките на Фонда, откъдето се очакват компенсации за всички бизнес потребители на електроенергия.
Разбираме, че същността на проблематиката не е нито в необичайно висока консумация, която е характерна за този период от годината, нито в покачването на цените на свободен пазар. Инвестирането в климатици и отражението им върху потреблението би следвало да е за втора поредна година, тъй като този процес започна сред населението и битовите потребители още в разгара на инфлационната криза преди 2 г. Това би следвало да е прогнозируемо и анализирано обстоятелство, касаещо товара на държавата, особено в летния и зимния период. Покачване на цените на свободен пазар е имало назад във времето в пъти повече от наблюдаваните нива ноември-декември 2024 г. Въпреки резките скокове на цените през 2021-2023 г. Комисията нито веднъж не реагира със същата неотложност за промяна на ценово решение в средата на периода на неговото действие. Още повече, необходимите по-високи количества от държавната ТЕЦ „Марица Изток-2“ винаги са били изпълнявани със заповед на Министъра на енергетиката. Единствената разлика която сега отчитаме, е в количествата на АЕЦ, които са с най-ниска себестойност от всички геренации. През тези количества се попълва не само физически квотата на регулиран, а се осигурява финансов ресурс на обществения достачик и мрежовите оператори, чиито по-високи разходи иначе биха били калкулирани в ценово решение за следващия регулаторен период.
Обръщаме отново внимание, че още в заявлението за цени от 01.07.2024 г. на ЕСО ЕАД, че системният оператор акцентира върху некоректното поведение на крайните снабдители спрямо балансиращия пазар, информирайки, че те причиняват в определени периоди до 80-90% от целия небаланс в системата „поради изключително неточно от тях прогнозиране на товара на битовите потребители, както и признаване на разходите за балансиране на регулираните цени“. С други думи, за крайните снабдители не съществува стимул за оптимизация на прогнозите за потребление на битовите потребители, нещо за което и Електроенергийния системен оператор , и Комисията остро критикуваха всички останали доставчици на свободен пазар, и призоваха за допълнителна работа и оптимизация. Остават впечатления и съмнения за риск от кроссубсидиране, специално по отношение на разходите за балансиране и неточностите предизвикани от грешни прогнози на крайните снабдители, както от свободния пазар, така и от АЕЦ „Козлодуй“. Още веднъж настояваме регулаторът да вземе под внимание неизпълнението на квотите и да направи проверка за причините за поведението на крайните снабдители и да въведе съответните механизми, така че тяхното поведение да не нарушава сигурността на системата и да не води до покачване на разходите както за бита, така и за всички небитови потребители на електроенергия.
С УВАЖЕНИЕ,
……………………
СОНЯ НИКОЛОВА – КАДИЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ