Настояване на АСЕП за откриване на процедура за промяна на Методика за определяне на цени на балансиращата електрическа енергия

Изх. № АСЕП 502 / 17.07.2024
ДO
ДОЦ. ИВАН ИВАНОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ
КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ

ОТНОСНО: Настояване на АСЕП за откриване на процедура за промяна на Методика за определяне на цени на балансиращата електрическа енергия, в сила от 01.05.2024 г.

УВАЖАЕМИ ДОЦ. ИВАНОВ,

В изпълнение на основния приоритет на Асоциация свободен енергиен пазар (АСЕП) за усъвършенствате на регулаторната рамка в сектор електроенергетика, с настоящото писмо бихме искали да изразим колективното настояване на нашите членове за стартиране на процедура за обществено обсъждане за промяна на Методика за определяне на цени на балансиращата електрическа енергия, в сила от 01.05.2024 г. Цитираният нормативен документ е може би най-спорният регулаторен акт през последните години и породи изключително напрежение на пазара на електроенергия за всички участници.
В края на юни КЕВР прие решение относно прилагане на еднократен компенсаторен механизъм във връзка с постигнатите екстремно високи цени на пазара на балансираща електроенергия на 19 май 2024 г. с цел да смекчи напрежението след финансовия сетълмент за месец май и да предпази търговски участници от фалити. Това решение обаче не е устойчиво, не осъществява каквато и да било превенция в ръста на разходите за балансиране или повтаряне на подобни ситуации вбъдеще. Същевременно, решението таргетира само един конкретен ден и не отразява изискването на Регламент (ЕС) 2017/2195, налагащ отговорност на регулатора да съблюдава финансова неутралност на оператора на преносната система.

Напомняме, че процедурата по обществено обсъждане, провела се през април 2024 г. беше изключително неконструктивна – нямаше представена оценка на въздействие, нито прогнозни данни или симулации. Въпреки това, търговските участници изразиха сериозни притеснения, но те не бяха отчетени под никаква форма от Комисията, видно от публикуваната Съгласувателна таблица на постъпилите становища.

С оглед на горното и в унисон с изразената публична позиция на Комисията по време на дискусионните срещи по Методиката, настояваме за стартиране на процедура по обществени консултации за промяна на Методика за определяне на цени на балансиращата електрическа енергия, на която всички заинтересовани страни да могат да обсъдят и предложат конструктивни промени при спазване на принципа за балансиране на интереса на всички търговски участници. Методиката към настоящия момент има три сериозни слаби места, които задължително трябва да се коригират в спешен порядък:

I. Съгласно § 1. от Преходни и заключителни разпоредби до датата на ефективно присъединяване на системния оператор към европейската платформа PICASSO, за изчисляване на балансиращите цени във формулата ще се взима най-високата цена (съответно най-ниската при регулиране надолу) на предложение за балансиране, активирано за период на сетълмент. Това е крайно недопустим ценообразуващ подход при силно неконкурентен пазар, какъвто е балансиращият, и създава сериозни рискове за злоупотреба с господстващо положение. Не е сериозно енергийният регулатор да апелира държавните доставчици на балансираща енергия „да не злоупотребяват“, вместо да създаде регулации, които да окажат ефективна защита. АСЕП настоява за отпадане на § 1. от ПЗР, така че Методиката да взима среднопретеглена цена и преди присъединяване към PICASSO.

II. Съгласно чл. 44, пар. 1, б. „и“ от Регламент (ЕС) 2017/2195. основен принцип при реализиране на процедурата по уреждане на небаланси на балансиращия пазар на електрическа енергия, респективно при определяне на цената на балансиращата енергия, е осигуряване на финансова неутралност на оператора на преносната система. Спазването на този принцип следва да бъде гарантиран от регулаторния орган чрез прилагането на подходящ механизъм, въз основа на който всеки положителен или отрицателен финансов резултат вследствие на уреждане на небаланси на балансиращия пазар, извън случаите по чл. 64, ал. 1 от ПТЕЕ, да се прехвърля към ползвателите на мрежата така, че като краен резултат операторът на преносната система да не получава икономически ползи или загуби – чл. 44, пар. 2 от Регламент (ЕС) 2017/2195 в рамките на действащия регулаторен период. Въпреки това задължение и множеството обективни критики, в нормативния акт продължава да отсъства подобен текст, което създава и повод за спекулации. В чл. 10, ал. 2 се въвежда единствено задължение за системния оператор за ежемесечно докладване пред Комисията без да се уточнява изобщо как ще се разпредели евентуално надвзетият приход и към кои групи търговски участници. Изключително важно е да има ясно разписани текстове, изрично регламентиращи на кого, кога и как ще бъдат възстановени надплатените средства. Обръщаме внимание, че координаторите на балансиращи групи не заплащат такса достъп, през която е заявката на КЕВР, че ще бъдат възстановени тези средства, което създава дисбаланси и е допълнителен повод в договорите за участие в балансиращи групи разходите за балансиране да се прехвърлят в пълен размер към производители и клиенти, тъй като на тях ще бъдат възстановени разликите. Отношения, определени на база регулации и нормативни актове следва да са напълно прозрачни и това е отговорност на Регулатора, защото на тяхна база се градят пазарните отношения и договорите между различните участници;

III. Сериозни проблеми създава коефициентът в етап 3 от формулата, отчитащ общия системен небаланс. Именно чрез него се генерираха екстремните цени за 19.05.2024 г., достигащи до над 6000 лв./МВтч. Този коефициент води до увеличаване на разходите на всички участници, без да отчита индивидуалното влияние към баланса на системата. Също така, посоченият праг от 50 МВт е крайно занижен и не отговаря на производствения микс в страната, където фотоволтаичните централи наброяват близо 3000 МВт инсталиран капацитет. Задължително следва да се увеличи предложения праг от ±50 MWh за всеки период на сетълмент. Данните до 01.05.2024 г. на ЕСО ЕАД показват, че този праг се превишава на ежедневна база, достигайки близо една пета от всички периоди на сетълмент, като често е и в посока на недостиг, което под никаква форма не кореспондира с логиката подобен праг да обхваща единствено извънредни ситуации на балансиращия пазар.

Изразеното по-горе предложение на АСЕП цели да прецизира нормативната рамка и осигури равнопоставеност на търговски участници и пропорционални санкции спрямо индивидуалното им поведение и последиците за електроенергийната система. Вярваме, че то ще бъде взето под внимание и очакваме КЕВР в кратки срокове да открие процедура по промяна на Методика за определяне на цени на балансираща енергия. Членовете ни остават на разположение за предоставяне на допълнителни разяснения или съдействие.

С УВАЖЕНИЕ,

……………………
СОНЯ НИКОЛОВА-КАДИЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ