Становище АСЕП относно либерализацията на битовите абонати
Изх. № АСЕП 515 / 03.04.2025 г.
ДO:
Г-Н ПЛАМЕН МЛАДЕНОВСКИ,
ПРЕДЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ЗА ВОДНО И ЕНЕРГИЙНО РЕГУЛИРАНЕ
КОПИЕ ДО:
Г-ЖА ПАВЕЛА МИТОВА,
КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА Р.БЪЛГАРИЯ
ОТ:
СДРУЖЕНИЕ „АСОЦИАЦИЯ СВОБОДЕН ЕНЕРГИЕН ПАЗАР”
УЛ. „НАЙДЕН ГЕРОВ” № 6, ЕТ. 4, ОФИС 7,
e-mail: office@asep.bg
ОТНОСНО: Потребители с профил СТП и потенциалните предизвикателства при либерализацията на битовите абонати от 01.07.2025 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МЛАДЕНОВСКИ,
Асоциация „Свободен енергиен пазар“ (АСЕП) като заинтересована страна следи и участва в развитието на пазара на електроенергия от създаването си през 2014 година досега. Темата за пълната либерализация на цените на електроенергия, как и кога да се случи, винаги е била на фокус в дългогодишната ни работа.
Настоящото становище обръща внимание на потенциалните проблеми свързани с предстоящия последен етап на либерализация, а именно битовите абонати с избор на доставчик по свободно договорирани цени. Началната дата на това събитие през годините беше отлагана с петилетки, докато обстоятелствата не ни принудиха това да се случи тази или следващата година – взависимост от възможностите за политическо жонглиране. Датата на събитието никога не е била важна за нас като участници на пазара на електроенергия, защото бяхме свидетели как нищо не се правеше, за да сме подготвени за тази дата. Дали ще е първи юли или първи януари има значение само от температурна и народопсихологична гледна точка. Нито на първи юли, нито на първи януари тази или след пет години няма да сме готови за осбождаването на цените на електроенергията. Не заради изключително динамичния енергиен пазар, а заради липсата на чисто технически стъпки и мерки, които опосредстват пазара.
Дизайнът на пазара на електроенергия е базиран на колкото произвеждаш, толкова да консумираш, при точни интервали на отчитане на консумацията и производството и когато двете не съвпадат по време и количество всеки участник на пазара трябва да плаща санкция. Точността в прогнозиране и изпълнение е ключов елемент в електроенергийната система.
Нормативната уредба, включваща Закона за енергетиката и Правилата за търговия с електрическа енергия, регламентират измерването, отчитането и фактурирането на електрическа енергия. От всички тези показатели към момента на т.нар пълна либерализация за битовите абонати ще липсват най-ключовите за пазара – измерването, отчитането. Почти 99% от битовите абонати нямат почасово отчитане на консумацията на електроенергия. Те ще бъдат класифицирани като СТП потребители (потребители със служебно определен профил на консумация). При тях операторите на електроразпределителните мрежи определят консумацията на база одобрени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) СТП профили. Битовите потребители са разделени по вид в селски и градски райони, или в населени места под и над 30 000 жители (СТП H1 и СТП H2). Това означава, че гражданите ще имат различна цена от жителите по селата или малките населени места.
Битовите клиенти със стандартизирани товарови профили (СТП) на свободния пазар ще получават фактури, в които отчетните периоди за мрежови услуги и активна енергия се различават. Това ще резултира в различни количества на активна енергия и количество по мрежови такси. Мрежовите услуги може да обхващат периода 05.03.2025 – 04.04.2025 г., а активната енергия – 01.04.2025 – 30.04.2025 г. Тези данни са включени в обща фактура за месец април, която клиентът получава до 10.05.2025 г., например. Потреблението им ще се определя статистически, а не на база реално потребление чрез индивидуални почасови измервателни уреди. Автоматично възниква въпросът дали, кой и как ще отчете електромерите на хилядите битови абонати на старта на пълната либерализация.
Допълнително, след либерализацията се предвижда компенсиране на битовите клиенти за разходите за активна енергия чрез фиксиран таван, което обаче ще се базира на по-малкото от количеството по мрежови услуги и количеството от активна електрическа енергия.
Либерализацията ще прехвърли битовите клиенти – най-големият агрегиран потребител на електричество в страната – от регулиран към свободен пазар. Този преход ще изисква от тях да избират доставчици и да разбират по-сложни фактури, което поставя нови предизвикателства пред настоящата система за отчитане и компенсиране.
Налице е истински риск от разминавания в данните, потенциално лишаване от компенсации на потребители, грешки в отчитанията и объркване в населението.
Проблемът от липсата на почасови електромери създава предпоставки за объркване сред потребителите, които ще се сблъскат с фактури, обхващащи различни времеви рамки за двете основни компоненти на разходите им. Например, след либерализацията за юли 2025 г. клиент може да получи фактура с мрежови услуги за периода 05.06.2025 – 04.07.2025 г. и активна енергия за 01.07.2025 – 31.07.2025 г., което затруднява разбирането и проверката на коректността на начисленията.
Допълнително усложнение възниква от механизма за компенсиране с фиксиран таван на разходите за активна енергия. Тъй като компенсацията няма да отразява реалното потребление за месеца поради прилагането на СТП профили, за който се издава фактурата. Това от своя страна ще затрудни доставчиците на електрическа енергия и Фонд „Сигурност на електроенергийната система“.
На регулирания пазар процесите по администриране на СТП клиенти е управлявано чрез унифицирани правила, но на свободния пазар различните доставчици и техните системи могат да влошат несъответствията, особено при липса на синхронизация с операторите на мрежите.
Различните отчетни периоди и несъответствието в размера на компенсация на разходите за електроенергия водят до няколко значителни риска след либерализацията:
• Масово объркване и недоволство сред потребителите: Битовите клиенти, които обикновено имат ниска енергийна информираност за свободния пазар, ще се затруднят да разберат фактурите си и да проверят дали компенсацията отразява реалните им разходи. Това ще доведе до недоверие към системата и увеличаване на жалбите и оплакванията към доставчиците и КЕВР.
• Грешки в данните: Различните периоди увеличават вероятността от технически и административни грешки при обработката на данни между операторите на мрежите и доставчиците. Например, неправилно разпределение на СТП или несъответствие в базите данни може да доведе до неточни фактури.
• Смяна на доставчик: Този риск се засилва допълнително в контекста на свободния пазар, където битовите клиенти имат възможност да сменят доставчика си на активна енергия до 10-то число на предходния месец. Ако един клиент реши да смени доставчика си на 10 юни 2025 г., така че новият доставчик да започне да го обслужва от 1 юли 2025 г., данните за активната енергия за юли ще трябва да бъдат предоставени от оператора на мрежата на новия доставчик. Междувременно, мрежовите услуги, които обхващат периода 05.06.2025 – 04.07.2025 г., ще останат в отговорността на оператора на мрежата и ще бъдат фактурирани чрез предишния или текущия доставчик, в зависимост от договорните отношения. Тази динамика създава допълнителна сложност, тъй като операторът на мрежата трябва да синхронизира данните за СТП с два различни доставчика – стария, за част от периода на мрежовите услуги и новия за активната енергия по СТП профил за юли. Ако процесът на прехвърляне на данни между доставчиците и оператора не е безупречен, може да се получи разминаване
• Непълно или неточно компенсиране: Тъй като компенсацията е възможно да се базира на по-малкото количество от данните получени по мрежови услуги и данните за активна енергия по СТП профил, ведно с променливо потребление (напр. по-високо през лятото заради климатици) може да се получи недостатъчна компенсация за реални разходи в период на по-високи цени на пазара спрямо такъв с по-ниски цени.
• Социално напрежение: Масовият преход на милиони битови клиенти към свободен пазар, съчетан с тези проблеми, може да предизвика обществено недоволство и да подкопае доверието в енергийната реформа, институции и участници на пазара, включително заложения дискриманциеонен ефект на база на класифицираните потребители в зависимост от населеното място.
За да се предотвратят изброените рискове и да се осигури успешен преход към либерализацията на битовия пазар от 01.07.2025 г., според АСЕП е необходимо да се предприемат следните мерки:
• Нормативни мерки:
o Синхронизация на отчетните периоди: Необходимо е изменение в Закона за енергетиката и Правилата за търговия с електрическа енергия, което да уеднакви периодите за мрежови услуги и активна енергия (напр. от 1-ви до последния ден на месеца). Това ще улесни потребителите и ще гарантира, че компенсацията се прилага за съответния период.
o Регламентиране на компенсацията: Да се въведе изрично изискване фиксираният таван да се изчислява и прилага спрямо текущия отчетен период на активната енергия.
• Регулаторни мерки от КЕВР:
o Стриктен надзор: КЕВР да установи ясни правила за синхронизация на данните между оператори и доставчици, както и да въведе санкции за грешки или манипулации в начисленията и компенсацията.
o Образователна (информационна) кампания: Преди либерализацията да се проведе мащабна информационна кампания, която да обясни на битовите клиенти как да четат фактурите си, как работи компенсацията и какви са правата им на свободния пазар.
o Мониторинг на прехода: КЕВР да създаде временен механизъм за бързо разглеждане на жалби през първите месеци след 01.07.2025 г., за да се реагира своевременно на проблеми.
• Технически мерки от електроразпределителните предприятия (ЕРП):
o Актуализация на системите и приоритизиране на дистанционния отчет: ЕРП да модернизират софтуера си, за да осигурят автоматична синхронизация между данните за мрежови услуги, активна енергия, намалявайки риска от грешки. Както и да извършват задължителен дистанционен отчет на СТП с период на отчитане първо и последно число на месеца.
o Ускоряване на процесите: Да се съкрати срокът за предоставяне на данни към доставчиците от 8 на 2 дни след края на месеца, което ще позволи по-бързо и точно фактуриране и начисляване на компенсации.
o Пилотно внедряване на смарт уреди и последващо скоростно масово въвеждане: Въпреки че пълното оборудване на всички битови клиенти с почасови измервателни уреди до 01.07.2025 г. е нереалистично, ЕРП могат да започнат пилотни проекти в големите градове, за да намалят зависимостта от СТП и да подобрят точността на данните, особено за целите на компенсацията. Не на последно място е ключово да акцентираме, че именно почасовите електромери ще позволят на крайните потребители да се възползват максимално от предимствата и ценовите нива на борсовите продукти. От своя страна, ще могат да приоритизират и променят своето потребление спрямо борсовите нива, и да прилагат механизми за demand response, в агрегирани общности. Това са истинските ползи от свободния пазар, които до момента на масово инсталиране на почасови електромери ще останат невъзможни за прилагане.
Либерализацията на битовия пазар за електрическа енергия от 01.07.2025 г. е ключова стъпка към модернизация на енергийния сектор в България, но без предварителна подготовка тя крие огромни рискове от объркване, грешки и манипулации, особено при различните отчетни периоди и въвеждането на компенсация с фиксиран таван.
Предложените от нас нормативни, регулаторни и технически мерки са необходими, за да се гарантира прозрачност, точност и справедливост за битовите клиенти, като се предотвратят финансовите и социалните последици от неуспешен преход. Времевата рамка до юли 2025 г. налага спешно предприемане на действия от всички заинтересовани страни – законодатели, регулатор и мрежови оператори – за да се осигури стабилност и доверие в новата пазарна среда.
С УВАЖЕНИЕ,
……………………
СОНЯ НИКОЛОВА – КАДИЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ