Писмо относно таван на приходи на производители от ВЕИ, които изграждат системи за съхранение на елктрическа енергия

Изх. АСЕП № 507/ 08.10.2024

До:
Г-ЖА ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ
Р. БЪЛГАРИЯ

Копие:
Г-Н ВЛАДИМИР МАЛИНОВ
МИНИСТЪР НА ЕНЕРГЕТИКАТА
Р.БЪЛГАРИЯ

От:
СДРУЖЕНИЕ „АСОЦИАЦИЯ СВОБОДЕН ЕНЕРГИЕН ПАЗАР”
УЛ. „НАЙДЕН ГЕРОВ” № 6, ЕТ. 4, ОФИС 7,
e-mail: office@asep.bg

ОТНОСНО: Определяне таван на приходи на производители от ВЕИ, които изграждат системи за съхранение на елктрическа енергия

УВАЖАЕМИ Г-ДА МИНИСТРИ,

С решение на Министерски съвет от 24.07.2024 г. бе прието, че всички производители на електрическа енергия от ВЕИ без договор за компенсиране с премии ще дължат вноски във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ за всеки произведен и отдаден в мрежата над 300 лв./МВтч. Това е таван на приходите на производителите, както е написано и в самото решение. Решението е в сила до края на тази година.
АСЕП припомня, че мярката за определяне таван на производителите беше въведена във връзка с попълване бюджета на ФСЕС и изпълнение на компенсации на крайни небитови потребители на електроенергия. Всъщност, мярката практически служи за изпълнение на политически решения на парламента и правителството, където държавата решава, че ще субсидира определени икономически субекти, ощетявайки частни инвеститорски интереси.
В същото време, същата държава, в лицето на законотворците и изпълнителната власт, широко прокламира нейната дълбока ангажираност за развитие на европейски политики за производство на електроенергия от възобновяеми източници. В ход е процедура за класиране по програма за „Подкрепа на нови мощности за производство на електроенергия от ВЕИ и съхранение на електроенергия“, както и за „Национална инфраструктура за съхранение на електроенергия от възобновяеми източници“ (RESTORE) от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ).
Основната цел на инвестиции в т нар. батерии, е да допринесат за увеличаване на дела на чиста енергия в енергийния микс на България по пътя към климатична неутралност, чрез предоставяне на подкрепа за изграждането и интегрирането в електрическата мрежа на нови мощности за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, заедно или като самостоятелни съоръжения за съхранение на електрическа енергия. Тези програми сами по себе си биха били механизъм за стимулиране дела на енергията от възобновяеми източници (вятърна и слънчева) в енергийния микс, ,
Ако горецитираните по-горе програми за подкрепа на ВЕИ сектора е мотивацията по метафората с „моркова“, то таванът на приходите на производителите е „тоягата“ , с който се обезсмисля инвестицията в съоръжения за съхранение на енергия. Защото резултатите показват, че инвестициите ангажирани с батерии имат смисъл, само ако първо, носят добавена стойност към производството чрез уравяване пика на производство и второ, чрез компенсиране дисбаланса в ценовите нива в дневния период на доставка. При съвместяване на производител със система за съхранение на енергия таванът на приход от 300 лв. на мегаватчас ще бъде възможен в 90% от дните на доставка.
Ако властимащите продължават да отнемат приходи от производители, които са стимулирани да изграждат батерийни системи за съхранение на енергия, целта на инвестициите по програмите няма да бъде постигната.
Поради гореизброените съображения и констататции, АСЕП счита, че мярката за определяне таван на производителите от ВЕИ, които инвестират в системи за съхранение на енергия, не трябва да попада в списъка за попълване приходите във ФСЕС при приемането на Закона за държавния бюджет за 2025 г.

С УВАЖЕНИЕ,

…………………………
СОНЯ НИКОЛОВА – КАДИЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ